vrijdag 26 april 2013

De praktijk





Vallen en opstaan
Na een lange rit ben ik eindelijk klaar met alle ICT-opdrachten. Het kostte me soms hoofdpijn, zweet en (nog net geen) tranen. Noem me gerust een digi- debiel. Het ging vooral mis bij het uitzoeken naar hoe iets werkt, het 'aha- momentje' duurde mij soms te lang. Maar als ik eenmaal doorhad hoe iets in elkaar zat, vond ik het leuk om aan een opdracht te zitten. Ik heb soms zels bij sommige opdrachten moeten lachen om wat ik aan het maken was (zie mijn Fakebook).

Al met al, ik heb veel van de opdrachten geleerd en ben ook trots op mijn blog! Door de opdrachten te koppelen aan het onderwijs heeft dit mij tot nieuwe didactische inzichten gebracht. Er zitten zeker opdrachten bij die ik voortaan zal gebruiken in mijn lessen! Volgend schooljaar begint mijn stageschool ook met iPad- klassen, ik heb in de opdrachten die u heeft opgegeven mooie dingen gezien waar de iPad- klassen zeker wat mee kunnen doen.

De praktijk
Om de leerlingen met digitale middelen te laten werken, heb ik daar een boekbespreking voor ontwikkeld waar de leerlingen gebruik moesten maken van filmpjes, mindmaps etc. De leerlingen vonden het uitvoeren van de boekbespreking super leuk! Het was eens een keer iets anders, voorheen moesten zij heel 'droog', zonder enige actie/interactie over een gelezen boek presenteren. De presentatie leefde eindelijk een beetje! Ook konden de leerlingen de opdrachten wel aan, het was een 1e klas vwo die het zeer goed doen op school.

Ik heb tijdens mijn uitleg stapsgewijs verteld hoe de leerlingen aan de slag moeten. Ik heb links gemaakt, deze geopend en ook voorbeelden laten zien. Vervolgens heb ik de PowerPoint met uitleg op magister gezet, zodat iedereen er ook bij kan.

Ik heb tijdens het luisteren naar de presentaties enorm genoten, het was leuk! Dank u wel!

De presentatie:  PowerPoint Boekbespreking
Presentatie van een leerling met filmpje (zie dia 27):  Jill en Denise

Geen opmerkingen:

Een reactie posten