maandag 10 december 2012

De toekomst van het boek


Liever een boek of een e-Book?

Ik kan enorm genieten van een bezoekje aan de bibiliotheek. De boeken, de mensen, de geur, het zoeken, het vragen, het aanraken van kaften, het kiezen ... ik ben dolgelukkig als ik met een enorme hoeveelheid boeken naar huis fiets. Ik kijk vooral uit naar een kop thee, een koekje en het openslaan van het boek. Het boek en ik, wij zijn dan één. Ik herhaal, het boek en ik. En niet, de e- reader en ik!

Het digitaliseren van alles wat je maar kunt digitaliseren vind ik belachelijk. Een boek is een boek, en hoort een boek te blijven. Het is zoals het is, we moeten de traditie behouden en voortzetten. Een e-Book heeft geen fysieke uitstraling en hierdoor gaat de beleving van een boek verloren. Je ziet niet of het een dun of dik boek is, de uitstraling van een mooie kaft is afwezig, de geur van nieuw of juist oud papier ontbreekt, een e-Book is een hype.

Maar ik, Sarah Zaanan,  zal nooit meedoen. Ik blijf trouw mijn ezelsoren vormen en aan het boek ruiken. Yes, I can.

Mijn materiaal
Animated book
Animated book kun je bijvoorbeeld in een leesuur gebruiken. Je kunt korte stukjes tekst uit bepaalde boeken, waar alleen de docent over beschikt, online zetten.  Zo wordt het dus toegankelijk voor de leerlingen gemaakt én is het mogelijk om klassikaal korte verhalen te analyseren.

Voorbeeld: 'Het verhaal 'Foto'
Fakebook
Dit vond ik een leuke opdracht. Ik denk dat een docent Nederlands hier best een schrijfopdracht aan kunt koppelen. De leerlingen kunnen bijvoorbeeld interessante statusberichten schrijven, feedback geven op elkaar etc. Ze zullen het vast leuk vinden, het is actueel en past goed bij hun belevingswereld.